lördag 31 maj 2014

47 Ronin

Titel: 47 Ronin (2013)
Baserad på en verklig händelse / Japansk sägen
Genre: Action, Äventyr, Fantasy
Längd: 118 min
Regissör: Carl Rinsch
Manus: Chris Morgan, Hossein Amini, Walter Hamada
Starring: Keanu Reeves, Hiroyuki Sanada, Ko Shibaski

Handling,
Det börjar med att Kai (Reeves) Springer runt i en skog som liten pojke, han hittas och tas om hand om av ett gäng samurajer. Livet leker och han blir kär i mästarens dotter. Allt hade fortsatt varit frid och fröjd om det inte var för att samurajerna aldrig accepterar Kai pga att han är en utböling, dom kallar honom vid flera tillfällen för halvblod. Vad han än gör oavsett om det är rätt eller inte blir han inte accepterad. Att en ond häxa lägger sig i och rör om i leken hjälper inte det minsta och helt plötsligt är samurajernas mästare dömd till döden och hela filmen går ut på att dom ska hämnas hans död.

Vad tycker jag?
Det tog mig hela filmen plus en förklaring innan jag låtsades förstå att jag förstod varför dom skulle hämnas sin mästare. Jag tycker att det var dåligt med action. storyn var svag och filmen var inte så cool som dom ville att jag skulle tycka att den var. Jag saknade hunk-känsla hos Reeves och jag tyckte att filmen var för tyst och alla relationer blev därför inte på riktigt, det var svårt att läsa av alla tysta tecken samurajer, kvinnor och fiender emellan. Kanske är det för att jag inte är speciellt insatt i antik japansk kultur, kanske var jag okänslig och ofokuserad just den här kvällen eller kanske, kanske att filmen helt enkelt inte var så bra.

1.5 av 5 Toast. Ingen film jag ser igen om jag inte har ett oförklarligt sug efter Japansk kultur.



Bild lånad från www.imdb.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar