söndag 1 juni 2014

Almost Famous


Titel: Almost Famous (2000)
Genre: Drama, Musik
Längd: 122 minuter
Regissör: Cameron Crowe
Manus: Cameron Crowe
Starring: Billy Cudrup, Kate Hudson, Patrick Fudgit, Jimmy Fallon, Zooey Deschanel
Awards: Oscar för bästa manus - Cameron Crowe
              Oscar för bästa biroll - Frances McDormand
              Golden Globe för bästa biroll i en spelfilm - Kate Hudson
              Golden Globe för bästa spelfilm (Drama, musik)

Handling,
Vi befinner oss på 70-talet, William och Anita bor själva ihop med sin överbeskyddande mamma som förbjuder allt i från svordomar, pojkvänner och framför allt rock musik. Detta ger självklart motsatt effekt och Anita åker hemifrån under arga omständigheter. Hennes bror William är inte heller så sugen på att stanna hemma, hans mamma har lurat honom om hans ålder sen han var liten så att han ska få ett försprång i skolan och bli advokat tidigare än någon annan! Will skriver åt skoltidningen några år senare, han får i uppdrag att skriva om ett rockband och för attskriva om ett rockband måste man höra dom! Hans panikslagna mamma skjutsar honom till konserten, "DON'T DO DRUGS!" är ett återkommande härjande från hans mamma. Man kan tänka sig att försöka intervjua ett rebelliskt rockband till skoltidningen på 70-talet inte är speciellt lätt från början men när tidningen "Rolling stone" ringer upp Will blir saker och ting mycket mer komplicerat.

Vad tycker jag?
Bra film, bra film. Tog ett tag innan jag bestämde mig för att se den pga att fodralet gav chick-flickvibbar.
Jag trodde att Hudson skulle springa omkring på konserter, flirta med kändisar, vara skitsnygg och bli sedd av någon stenrik halv fet producent när hon dansar på en bar. Så var det då rakt inte!
Jag gillade filmen mest för att det var stor fokus på Rock'n'roll och Wills skrivande och nästan obefintligt fokus på sex och droger om man jämför med andra filmer om musik och 70-talet. Jag gillar när filmerna är stjärnspäckade och här dök det upp välbekanta ansikten lite här och var, Jimmy Fallon, Philip Seymour Hoffman, Noah Taylor. m.fl.

Den här lilla Oscarsvinnande rullen ger jag 4 av 5 starka toasts!


bild lånad från www.thebodydepartment.com




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar