torsdag 5 juni 2014

Alice in Wonderland

Alice i Underlandet (2010)
Baserad på Lewis Carrolls böcker "Alice´s adventures in Wonderland" & "Throught the looking-glass"
Originaltitel: Alice in Wonderland
Genre: Äventyr, familj, fantasy
Längd: 108 minuter
Regissör: Tim Burton (min älskling, hans frisyr gör mig knäsvag <3.)
Manus: Linda Woolverton, (Lewis Carroll)
Starring: Mia Wasikowska, Johhnny Depp, Helena Bonham Carter, Anne Hathaway, Matt Lucas, Alan Rickman, Christopher Lee.

Handling,
Handlingen kan vi alla, Alice ramlar ner i ett kaninhål och hamnar i Underlandet där hon träffar på diverse underliga varelser. Tim Burton har förstås skojat till det lite och twistat till storyn på ett fantastiskt sätt. Alice hamnar i Underlandet efter att ha sprungit i från sin förlovningsfest som hon inte visste att hon var på för ens hennes blivande fästman friar till henne inför varenda människa på festen (alla visste om förlovningen.).
Den vita kaninen har letat efter Alice länge och nu är frågan om han har hittat rätt Alice... Hela Underlandets tid är förutbestämd och alla dagar har fått ett eget namn, den fruktade Frabjousdagen är dagen då Alice ska döda Jabberwockyn. Jabberwockyn är den röda drottningens husdjur och dennes död markerar slutet på drottningens regerande. Alice kämpar med att hitta en lösning att vakna upp ur den här skumma drömmen samtidigt som hon försöker övertala alla om att hon inte är rätt Alice!

Vad tycker jag?
Jag kan inte se den här filmen med ett negativt öga. Jag älskar den här filmen! Jag älskar Underlandet, personerna som bor där, alla jättejättefina kostymer (som vann en Oscar för bästa kostym). Jag älskar alla ord som bara finns i Underlandet, manuset är fantastiskt och känslan att känna sig som en del av Underlandet när man sitter i soffan. Johnny Depp är självklart en perfekt hattmakare, jag gillar verkligen Mia Wasikowska mest för att hon inte var känd när filmen kom och Alice verkligen fick ett eget ansikte som man inte hade sett förut. Burton håller sig knappt innanför linjerna när han regisserar trots det tappar han inte originalhistorien.
Det är en fantastisk film som jag har sett säkert 20 gånger och kommer att se minst 20 gånger till.

Det finns inget annat än att ge den här filmen 5 av 5 toast! Det firar vi med ett hurra... HURRA!



Här var det extra! Smyger in en bild på regissören. (Notera och älska hollywoodsvallet.) 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar